Legfontosabb dokumentumok és igazolványok

Ebben a részben a legfontosabb olyan dokumentumokról és igazolványokról lesz szó, amelyek a munkavállalás során szükségesek lehetnek.

Munkaszerződés:

Minden magyarországi munkaviszony (néhány kivételtől eltekintve) munkaszerződéssel jön létre. Ez a szerződés szabályozza azokat a kereteket és feltételeket, amik alapján a munkavégzés történik.

Minden munkaszerződésnek kötelező tartalmazni a következőket:

Azon külföldi munkavállalók esetében, akik engedéllyel vállalhatnak munkát, a munkaszerződésnek a munkaviszony időtartamát is rögzítenie kell a szerződésnek.

A munkáltatónak 15 napon belül írásban kötelező tájékoztatást adni a következőkről:

A munkaszerződés kizárólag abban az esetben és olyan formában írható alá, amennyiben és ahogyan azt a munkavállaló megértette és elfogadta. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy olyan nyelven (is) kell íródnia, amelyet a munkavállaló ért, vagy pedig a szerződés megismerésekor tolmácsnak szükséges jelen lennie.

TAJ-szám

Magyarországon az állami egészségügyi ellátáshoz szükséges egy Társadalombiztosítási Azonosító Jel (TAJ). Az ideérkező 3. országbeli állampolgárok számára alapvetően nem érhető el a TAJ kártya, azonban munkaviszony keretében igen, hiszen a 3. országbeli munkavállaló munkabéréből is levonják a társadalombiztosítási járulékot. A 3. országbeli munkavállaló számára a munkáltató igényli a TAJ-számot.

Ehhez a munkahelynek a következőket kell tennie:

A munkáltatónak 15 napon belül írásban kötelező tájékoztatást adni a következőkről:

Szükséges adatok:

 

Itt fontos megjegyezni, hogy a menedékes státusszal rendelkezők munkaviszony nélkül is jogosultak egészségügyi ellátásra, az ő esetükben a TAJ szám helyébe a menedékesek számára kiadott tartózkodási engedély számát kell írni. A menedékes munkavállalók számára ajánlott a TAJ kártya kiváltása, mert azzal az egészségügyi ellátás teljes körére jogosultak (a menedékeseknek egyébként biztosított ellátás ennél szűkebb körű).

Adóazonosító (Adókártya)

A munkavégzéshez elengedhetetlen, hogy a munkavállaló rendelkezzen érvényes adóazonosító jellel is. Szerencsére ez a folyamat nagyon könnyen elintézhető, a munkavállalónak a kormányablakban, vagy az adóhatóság (NAV) ügyfélszolgálatán kell ezt kérelmezni.

A másik, út hogy a munkahely maga kérelmezi ezt a munkavállaló számára, ezt postán, személyesen, vagy elektronikus úton, a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) oldalán teheti meg a 20T34-es számú nyomtatványkitöltésével.

Ehhez a következő munkavállalói adatok szükségesek: