Státuszok és munkavállalás
Magyarországon a munkavállalónak az állampolgárságától és a státuszától függően szükséges munkavállalási engedéllyel rendelkeznie.
A következő esetekben nem szükséges engedély a munkavállaláshoz:
- 1. Az Európai Unió, illetve az Európai Gazdasági Térség állampolgárának
- 2. Menekült, oltalmazott státusszal rendelkezőknek
- 3. Menedékes státusszal rendelkezőknek
- 4. Letelepedési engedéllyel rendelkezők (2024. január 1-től: huzamos tartózkodásra jogosultak)
A következő esetekben viszont szükséges:
- 1. Vendégmunkások számára kiállított munkavállalási és tartózkodási engedéllyel rendelkezők
- 2. Magyar Kártyával, EU Kék Kártyával vagy Nemzeti Kártyával rendelkezők
- 3. Kutatási célú tartózkodási engedéllyel rendelkezők
- 4. Vállalaton belüli áthelyezés célú tartózkodási engedéllyel rendelkezők
- 5. Vállalati kártyával rendelkezők
- 6. Hontalanok
- 7. Családi együttélési célú tartózkodási engedéllyel rendelkezők
- 8. Menedékkérők (a Foglalkoztatási hatóság ált. kiadott engedéllyel dolgozhatnak)
- 9. Befogadottak (a Foglalkoztatási hatóság ált. kiadott engedéllyel dolgozhatnak)
A legfontosabb hivatalok, intézmények magyarországi munkavállalással kapcsolatban:
Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (OIF)
Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a Magyarországra érkező külföldi állampolgárok tartózkodásával foglalkozó csúcsszerv. Az országban 7 regionális igazgatóság és 24 kirendeltség fogadja a külföldi ügyfeleket.
Legfontosabb feladatai a következők:
- tartózkodási engedélyek elbírálása és kiadása;
- menekültkérelmek elbírálása
- letelepedéssel kapcsolatos ügyek kezelése;
- jogsértően hazánkban tartózkodó külföldi állampolgárok ügyében döntések meghozatala.
Munkavállalással kapcsolatban az OIF az a szerv, ami eljár munkavállalási célú tartózkodási engedélyek kiadásában, illetve a Menedékes Státusszal kapcsolatos ügyintézésben is.
Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság az alábbi módon érhető el:
Kormányhivatalok
A kormányhivatalok a magyar kormány területi igazgatási szervei. Magyarországon 19 vármegyei és egy budapesti kormányhivatal működik, amelyek összesen 197 járási (Budapesten kerületi) hivatalra tagolódnak. Ezek a hivatalok működtetik az úgynevezett kormányablakokat, ahol integráltan és egy helyen lehet ügyeket intézni a különböző igazolványok és más okmányok beszerzésétől a családtámogatási ügyeken át akár a járművekkel kapcsolatos ügyintézésig. Itt lehet például kérelmezni adóazonosító jelet, vagy a TAJ-számot ami a munkavállalás elengedhetetlen feltétele (további információ az Adóazonosítóról szóló résznél, a A TAJ-számmal kapcsolatban pedig az Igazolványok és Dokumentumok nevű aloldalon található szóló résznél).
Foglalkoztatási Osztály
A kormányhivatalok munkavállalási szempontból legfontosabb egységei a úgynevezett foglalkoztatási, foglalkoztatás-felügyeleti és munkavédelmi főosztályok vagy osztályok. Itt lehet a munkavállalással kapcsolatos ügyeket intézni. Külföldi munkavállalók számára például itt adják ki az ún. munkaerőigényt, ami elengedhetetlen a hazai foglalkoztatáshoz (további információ a Munkavállalási Célú Tartózkodási Engedélyről szóló résznél). Ezek az osztályok/főosztályok emellett munkaügyi ellenőrzési feladatokat is ellátnak.
Nemzeti Egészségügyi Alapkezelő (NEAK)
A NEAK a magyarországi egészségbiztosítási rendszer csúcsszerve, ami többek között a Társadalombiztosítási Azonosító Jel (TAJ-szám) kiadását is intézi. A TAJ-számmal kapcsolatban további információ az Igazolványok és Dokumentumok nevű aloldalon található.
Elérhetőségei
Milyen engedélyekkel vállalhatsz munkát Magyarországon?
A kormányhivatalok a magyar kormány területi igazgatási szervei. Magyarországon 19 vármegyei és egy budapesti kormányhivatal működik, amelyek összesen 197 járási (Budapesten kerületi) hivatalra tagolódnak. Ezek a hivatalok működtetik az úgynevezett kormányablakokat, ahol integráltan és egy helyen lehet ügyeket intézni a különböző igazolványok és más okmányok beszerzésétől a családtámogatási ügyeken át akár a járművekkel kapcsolatos ügyintézésig. Itt lehet például kérelmezni adóazonosító jelet, vagy a TAJ-számot ami a munkavállalás elengedhetetlen feltétele (további információ az Adóazonosítóról szóló résznél, a A TAJ-számmal kapcsolatban pedig az Igazolványok és Dokumentumok nevű aloldalon található szóló résznél).
Vendégmunkásként:
- Szezonális munkavállalási engedéllyel,
- Beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú tartózkodási engedéllyel
- Foglalkoztatási célú tartózkodási engedéllyel
- Vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel
Magasan képzett munkavállalóként:
- Kék Kártyával
- Magyar Kártyával
- Vállalaton belül áthelyezettek engedélyével (ICT)
- Vállalati Kártyával
- Vagy kutatóként
Illetve a következő országok állampolgáraként Nemzeti kártyával is: Ukrajna, Szerbia, Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Észak-Macedónia, Moldova, Belarusz, Oroszország.
Mit jelentenek ezek?
A vendégmunkásként kapható tartózkodási engedélyekben közös, hogy:
- Érvényessége alatt és annak lejártát követően más jogcímen tartózkodási engedély kiadása belföldön nem kérelmezhető.
- Nem kérelmezhető ennek alapján más harmadik országbeli személyek számára tartózkodási engedély (ez azt jelenti, hogy családtagok nem csatlakozhatnak hozzá)
- És az engedély lejártát követően maximum hat napon belül köteles a munkavállaló elhagyni az ország területét
Különbség közöttük, hogy milyen időtartamra szólnak és milyen típusú foglalkoztatás esetén kérvényezhetőek:
A szezonális munkavállalási engedély
- Érvényességi ideje legfeljebb hat hónap, amely tizenkét hónapon belül hat hónapot meg nem haladó időtartamig meghosszabbítható
Beruházás megvalósítása céljából kiállított engedély:
- A beruházás megvalósításáig, de legfeljebb három évre jogosít tartózkodásra Magyarország területén
- és ennél az engedélynél a legtöbb esetben a foglalkoztató biztosít szállást*
A foglalkoztatási célú tartózkodási engedély
- Legfeljebb két év határozott időtartamú tartózkodásra jogosít Magyarország területén és maximum 1 évvel hosszabbítható meg
- Ha a vendégmunkás más foglalkoztatóval kíván foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni, a vendégmunkásnak a vendégmunkás-tartózkodási engedély meghosszabbítása iránti kérelmet kell előterjesztenie
A vendégmunkás-tartózkodási engedély
- Legfeljebb két év határozott időtartamú tartózkodásra jogosít Magyarország területén és maximum 1 évvel hosszabbítható meg
- Ha a vendégmunkás más foglalkoztatóval kíván foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni, a vendégmunkásnak a vendégmunkás-tartózkodási engedély meghosszabbítása iránti kérelmet kell előterjesztenie
3. Magasan képzett munkavállalóként az alábbi engedélyekkel vállalhatsz munkát Magyarországon:
- Kék Kártyával
- magasan képzett EU-s állampolgárok kaphatják + olyan harmadik országbeli állampolgárok, akik megfelelnek a törvényben előírtaknak
- Magyar Kártyával
- az a felsőfokú szakmai képesítéssel rendelkező harmadik országbeli állampolgár is kaphat, akinek magyarországi foglalkoztatására belföldi foglalkoztatóval kötött megállapodás teljesítése érdekében harmadik országban letelepedett munkáltatóval fennálló munkaviszonya alapján kerül sor
- a törvényben meghatározott foglalkozások valamelyikét végzi
- A Magyar Kártya érvényességi ideje legfeljebb három év, amely alkalmanként legfeljebb három évvel meghosszabbítható
- vállalaton belül áthelyezettek engedélyével (ICT)
- A vállalaton belül áthelyezett személy olyan harmadik országbeli állampolgár, aki a vállalaton belül áthelyezett személy számára szóló tartózkodási engedély iránti kérelem benyújtásakor az Európai Unió tagállamai területén kívül rendelkezik lakóhellyel, és akit vállalaton belül áthelyeztek.
- Vállalati Kártyával
- A Vállalati Kártya kiadásának feltétele, hogy a harmadik országbeli állampolgár a kormány által meghatározott foglalkoztató vezető tisztségviselője vagy munkavállalója.
- A Vállalati Kártya legfeljebb négy év határozott időtartamú tartózkodásra jogosít Magyarország területén és ebből a célból alkalmanként legfeljebb négy évvel hosszabbítható meg.
- vagy kutatóként
- A kutató a doktori fokozattal vagy a doktori programokban való részvételre jogosító megfelelő felsőfokú képesítéssel rendelkező olyan harmadik országbeli állampolgár, aki valamely tagállam területére beutazott és ott tartózkodik, és akit valamely kutatószervezet kiválasztott egy olyan kutatási tevékenység elvégzésére, amelyhez az említett képesítés általában szükséges.
Kik kaphatják ezeket az engedélyeket?
Hol lehet ezt az engedélyt kérni?
Főszabályként ezt a beutazás előtt szükséges kérelmezni, és pozitív elbírálás után történhet meg a költözés. A kérelmezés az indulási ország magyar külképviseletén történik (nagykövetség, konzulátus). Vannak azonban kivételes esetek, amikor Magyarország területéről is beadható a kérelem az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnál (OIF).
Ezek az esetek a következők:
- Jogszerű meglévő magyarországi tartózkodás (“státuszváltás”)
- Vízummentes 3. ország
- Egyedi méltányosság
A kérelmezés folyamata és szükséges dokumentumok:
1. A munkahely munkaerőigényt ad be:
A munkáltató az adott pozícióra vonatkozó munkaerőigényt ad be elektronikus formában (online) az illetékes kormányhivatal Foglalkoztatási Osztályán. Ebben a kérelemben pontosan meghatározza a betölteni kívánt pozíciót, a betöltéséhez szükséges képesítést, képességeket (pl. nyelvtudást). Amikor a kormányhivatal visszajelzi a munkaerőigény bejelentését, a külföldi állampolgár felvételének folyamata folytatódhat.
2. Állásajánlat
A leendő munkaadó által tett állásajánlat a legalapvetőbb feltétele a kérelem beadásának, hiszen ezzel lehet igazolni a tartózkodás célját. Az állásajánlatot leggyakrabban előzetes megállapodásban rögzíti a leendő munkaadó és a leendő munkavállaló, az előzetes megállapodást mindkét félnek alá kell írnia.
Ebben a megállapodásban a következőknek kell kötelezően szerepelnie:
- leendő munkáltató és munkavállaló adatai
- ellátandó tevékenység, munkakör (FEOR);
- munkavállaló szakmai képesítése
- díjazás mértéke
- jogviszony jellege (munkaviszony);
- jogviszony kezdő és végdátuma
- foglalkoztatás helye;
- adott esetben részmunkaidős foglalkoztatás munkaideje.
3. Kötelező Mellékletek: Magyarországi tartózkodás feltételeinek igazolása
A Munkaválallalási Célú Tartózkodási Engedélyt igénylőnek igazolnia kell, hogy a magyarországi tartózkodásának alapvető feltételei biztosítottak. Ez a gyakorlatban négy dolgot jelent.
A) Anyagi feltételek
Ehhez a magyarországi tartózkodás anyagi feltételeit kell igazolni. Ez azt jelenti, hogy a kérelmező rendelkezik az anyagi lehetőségekkel, amikkel a hazai tartózkodás idején felmerülő költségeket fedezni tudja.
Hogyan lehet ezt igazolni?
- Bankszámlakivonattal
- Adóhatóság által kiadott jövedelemigazolással
- Munkahely által kiadott jövedelemigazolással
- Külföldről folyósított rendszeres jövedelem igazolásával
- Más hitelt érdemlő módon
A munkavállalási célú tartózkodás esetén a megélhetés forrása a munkaviszonyból származó jövedelem lesz.
B) Szállás
Ehhez azt szükséges igazolni, hogy a munkavállaló magyarországi lakhelye biztosított, tehát van olyan hely, ahol a munkaszerződés végéig lakni tud.
Hogyan igazolható?
- Lakásbérleti (albérleti) szerződéssel
- Szívességi (ingyenes) lakhatást igazoló okirattal
- Lefoglalt és kifizetett szálláshelyet igazoló okirattal
- Kollégiumi elhelyezés igazolásával
- Lakástulajdon igazolásával
- Egyéb hitelt érdemlő módon
C) Egészségügyi ellátás
Itt azt kell igazolni, hogy az ideérkező munkavállaló egészségügyi ellátásának fedezete biztosított. A munkavállalási célú tartózkodás során a munkáltató munkabéréből társadalombiztosítási járulékot vonnak le, e járulék fizetésével biztosítási jogviszony jön létre, amellyel egészségügyi, társadalombiztosítási ellátásra jogosultak lesznek a munkavállalók.
D) BEUtazás feltételei
Ebben a körben azt kell igazolni, hogy a Magyarországra történő utazás feltételei biztosítottak.
Hogyan tehető ez meg?
- Az itt tartózkodás teljes idejére érvényes útlevéllel
- Az utazáshoz szükséges menetjegyek anyagi feltételeinek igazolásával
Egyéb igazolások:
- E) A fentiek mellett szükséges nyilatkozni arról, hogy elutasítás esetén az Európai Unió területéről való önkéntes távozást vállalja a munkavállaló
- F) Amennyiben a gyermeke is költözne vele, ahhoz szükséges a szülők/gondviselők írásos, magyar vagy angol nyelvű hozzájárulása.
Meddig érvényes a Munkavállalási Célú Tartózkodási Engedély?
Maximum 2 év, de ez hosszabbítható.
Menedékes Státusz és munkavállalás
A legtöbb Ukrajnából hazánkba menekülő személy ideiglenes védelmet, úgynevezett menedékes státuszt kap. Ez a státusz azzal a könnyebbséggel jár, hogy az ezzel rendelkezők engedélymentesen (munkavállalási engedély nélkül) foglalkoztathatóak az ideiglenes védelem lejártáig.
Azonban az, hogy a munkavállalási engedély nem szükséges, nem jelenti, hogy ne lenne a foglalkoztatás kapcsán semmi teendő. A munkaadónak bejelentési kötelezettsége van a kormányhivatal foglalkoztatási osztálya felé, amelyet a B1 bejelentőlap online megküldésével teljesíthet. Emellett a munkáltatónak a foglalkoztatást (kezdetét, megszűnését) be kell jelenteni az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnak is az Enter Hungary platformon.
Befogadott státusz és munkavállalás
A befogadott státusz olyanoknak jár, akik nem ismerhetőek el sem menekültként/oltalmazottként, sem pedig menedékesként, azonban a származási országba való visszatérés esetén halálbüntetés, kínzás, embertelen bánásmód veszélye fenyegetné őket[1]. Az ukrajnai háború kitörése óta ezt a státuszt leginkább azok az ukrán állampolgárok kapják, akik már a háború kitörése előtt hazánkban tartózkodtak, azonban a más célból (pl. munkavállalás, tanulmányi) kiadott tartózkodási engedélyük lejárt.
A befogadottak munkavállalása engedélyköteles, a munkavállalási engedélyt a kormányhivatalnál kell a munkáltatónak beadnia.
[1] http://www.bmbah.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=421&Itemid=392&lang=hu
Tanulmányi Célú Tartózkodási Engedély és munkavállalás
Ennek azonban időbeli keretei vannak:
- szorgalmi időszakban maximum heti 30 órában foglalkoztathatóak
- szorgalmi időszakon kívül pedig maximum 90 napig dolgozhatnak teljes állásban.
Vízummentes harmadik országbeli állampolgárok szezonális munkavállalás
A jelenleg hatályos kormányrendeletek szerint adott országokból érkezők engedélymentesen foglalkoztathatóak hazánkban 90 napig. Ezek az országok a következők:
Ezek az országok a következők:
- Ukrajna
- Szerbia
- Belarusz
- Bosznia-Hercegovina
- Észak-Macedónia
- Fülöp-szigetek
- Indonézia
- Kazahsztán
- Mongólia
- Montenegró
- Vietnám
- Oroszország
- Brazília
- Georgia
- Kirgizisztán
- Venezuela
- Kolumbia
Emellett ezekből az országokból úgynevezett minősített kölcsönbeadók és kiemelt foglalkoztatók egyszerűsített adminisztrációval hozhatnak be munkaerőt, és foglalkoztathatják őket. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a beérkezés után azonnal munkába állhatnak, a munkavállalási célú tartózkodási engedély pedig hazánk területéről igényelhető. Ezek a cégek tartoznak ebbe a kategóriába:
Minősített kölcsönbeadók:
- WHC. Kft.
- Prohumán 2004 Kft
- Get Work Trend Kft
- Trenkwalder HR Solution Kft.
- Pannon-Work Zrt
- Pannonjob Kft.
- Man At Work Kft.
- Work Force Kft
- Jobtain Kft.
- Service Flow Kft.
- HD Jobs Kft.
- EU-Jobs Kft.
- HR Direkt Kft.
- Alfa Works Kft.
- Delego Kft.
- Munkaland Magyarország Kft.
- Adapt Kft.
- Pensum Group Nyrt.
- Starjobs Magyarország Kft.
- Primajob Kft.
- Randstad Hungary Kft.
A kiemelt foglalkoztatók listája pedig itt érhető el.
Menekültek és oltalmazottak foglalkoztatása
Családi Együttélés Biztosítása Célú Tartózkodási Engedély és munkavállalás
Ebben az esetben a munkavállalás szintén összevont kérelmezés útján lehetséges, azaz a folyamat ugyanúgy zajlik, mint a munkavállalási célú tartózkodási engedély esetében.
Amennyiben az ilyen tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldi foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt kíván létesíteni, köteles ezt a szándékát az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnál jelezni[1], kérelmet kitölteni, és a munkaerőigény igazolását és előzetes megállapodást csatolni
[1] http://www.bmbah.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=50&Itemid=367&lang=hu